رتبه کسبوکارتان در گوگل میتواند موجب موفقیت یا شکست شما شود. رتبه شما در گوگل از همه شاخصهای شهرت کسبوکار مهمتر و مرئیتر است و همیشه قبل از آگهیها و صفحات مورد جستجو نمایش داده میشود. یکی از قدمهای کلیدی و مهم، ثبت کسبوکار در گوگل و گوگل مپ است. در قدم بعد باید سعی کنید امتیاز خوبی در بخش Google review بگیرید که در ادامه دقیقتر توضیح خواهیم داد.
آیا کسبوکار شما در گوگل ثبت شده است؟
ثبت کسبوکار شما در گوگل مزایای زیادی دارد. اگر موقعیت کسبوکار هم روی نقشه مشخص شده باشد، در جستجوی روی نقشه یافت خواهید شد. همچنین گاهی گوگل در نتایج جستجو اطلاعات و موقعیت جغرافیایی کسبوکارتان را به بازدیدکننده نشان میدهد. ثبت کسبوکار و موقعیت جغرافیایی میتواند توسط خودتان انجام شود. البته شاید قبلا توسط مشتریان و هواداران شما انجام شده باشد.
اگر کسبوکار شما در گوگل ثبت شده باشد، احتمالا با جستجوی نام کسبوکارتان چیزی شبیه شکل زیر توسط گوگل نمایش داده میشود. یک بخش مهم این اطلاعات امتیازی است که مشتریان برای کسبوکار شما در گوگل ثبت کردهاند. همچنین میتوانند نظرشان را در چند جمله درباره کسبوکارتان بیان کنند که به بازدیدکنندگان دیگر نمایش داده میشود.
دیده شدن بیشتر در گوگل
چطور بررسی کنیم که آیا کسبوکار ما قبلا در گوگل ثبت شده است یا خیر؟
سادهترین راه آن است که به صفحه زیر مراجعه کنید و نام شرکت خودتان را جستجو کنید. اگر اطلاعات شما در گوگل ثبت شده باشد، همانجا نمایش داده خواهد شد. البته شاید با IP ایران نتوانید وارد این صفحه شوید و لازم باشد از VPN استفاده کنید.
https://business.google.com/create
ثبت کسبوکار در گوگل با افزودن محل کسبوکار در گوگل مپ
اگر کسبوکار شما در جستجوی لینک بالا یافت نشد، با توجه به تحریمهای گوگل نمیتوانید از امکانات Google My Business استفاده کنید. تنها راه ممکن آن است که در Google maps اطلاعات کسبوکارتان را ثبت کنید. برای این کار وارد صفحه زیر شوید.
https://www.google.com/maps
سپس طبق عکس زیر گزینه Add a missing place را انتخاب کنید. سپس فرمی ظاهر میشود که میتوانید اطلاعات مربوط به کسبوکارتان را وارد کنید. گوگل اطلاعات را بررسی میکند و به احتمال خیلی زیاد تایید خواهد شد.
ثبت محل در گوگل مپ
چگونه در Google Review امتیاز 5 بگیریم و نظرات مثبت زیادی دریافت کنیم؟
وقتی کسبوکار ما در گوگل ثبت شد، قدم بعدی آن است که کاربران زیادی به ما امتیاز 5 بدهند و مزایای کسبوکار ما را بهصورت نظر در گوگل ثبت کنند. این کار هم بر نتایج جستجوی کسبوکار شما در گوگل اثر میگذارد و هم ذهنیت افراد جدید را نسبت به کسبوکارتان تغییر میدهد. در ادامه قدم به قدم توضیح میدهیم چگونه کاری کنید مشتریان در گوگل امتیاز عالی به شما بدهند.
۱. پیدا کردن راضیترین مشتریان با برگزاری نظرسنجی
اولین گام، یافتن راضیترین مشتریان است. نظرسنجی اینترنتی بهترین روش پیدا کردن این افراد است. برای این کار لازم است فرمی درست کنید و خریداران و مشتریان خود را به این فرم هدایت کنید تا اطلاعات لازم را پر کنند. اگر سایت شما با وردپرس ساخته شده است میتوانید از هر پلاگین فرمساز مثل Gravity Forms و … استفاده کنید.
سپس ایمیلی طراحی کنید و برای تمام اعضا ارسال کنید. عنوان و متن پیشنهادی ایمیل میتواند چیزی شبیه این باشد:
عنوان ایمیل
(نام شرکت) – نظر شما خیلی مهم است!
اگر عنوان ایمیل را اینطور بنویسید، نرخ باز کردن ایمیل توسط مشتریان در مقایسه با روشهای دیگر بیشتر میشود. استفاده از واژههای «شما» یا «برای شما» به جای ضمایر غیرشخصی واکنش احساسی قویتری را برمیانگیزد. در سایتهای خارجی این عنوان ایمیل بازها تست شده است. نرخ پاسخدهی به آن حدود 41 درصد است!
متن ایمیل
سلام
نظر شما برای ما مهم است و امیدوارم این پرسشنامه کوتاه که مربوط به (بازدید، قرار ملاقات، خرید) اخیرتان است را پر کنید.
پر کردن آن کمتر از یک دقیقه طول میکشد؛ ولی با این کار کمکی مهمی به کسبوکار ما میکنید
چند نکته بازاریابی عصبی برای نوشتن متن ایمیل
استفاده مجدد از کلمه «مال شما».
کاهش احتمال امتناع افراد با کوتاه نگهداشتن متن ایمیل
کاهش احتمال امتناع افراد با محدود کردن زمان پاسخدهی به کمتر از یک دقیقه
گفتن واژه «متشکرم» نشانه قدردانی است و احتمال تمایل افراد به پاسخدهی را افزایش میدهد.
استفاده از زبان محاوره و امضا با اسم شخصی برخلاف ارسال ایمیلهای انبوه و شلوغ باعث علاقه بیشتر افراد به پاسخگویی میشود.
حتی شخصیکردن ایمیلها نتیجه بهتری دارد (مثلا: سلام مهران!)، اما اگر مشتریان زیادی داشته باشید و برای شخصیسازی از نرمافزار ایمیلی استفاده نکنید، این کار دشوار میشود.
سوالات نظرسنجی
طبق قولی که دادید، این نظرسنجی باید کمتر از یک دقیقه وقت بگیرد. پس شاید بهتر باشد فقط دو سوال مشخص و دقیق بپرسید و از پاسخهای چند گزینهای استفاده کنید. نظرسنجی شما میتواند چیزی شبیه به مثال زیر باشد.
1. چقدر از کسبوکار مدیرسبز راضی هستید؟
کاملا راضی
خیلی راضی
راضی
کمی راضی
ناراضی
2. چقدر احتمال دارد محصولات و خدمات ما را به دیگران پیشنهاد دهید؟
حتما
احتمالا
شاید
احتمالا نه
قطعا نه
این سوالها باعث میشود مشتریانی کاملا راضی پیدا کنید که قطعا برند شما را به دیگران هم پیشنهاد میدهند. همچنین با این کار راه را برای گام بعدی یعنی شناخت تمایلات افراد و افزایش مشارکت آنها هموار میکنید.
2. درخواست نوشتن Review در سایت گوگل
وقتی راضیترین مشتریان را پیدا کردید که قطعا شما را به دیگران پیشنهاد میدهند، حالا وقت آن است که از آنها بخواهید درباره کسبوکارتان در گوگل نظر دهند.
ایمیل درخواست ثبت نظر در گوگل
سلام و عرض ادب
آیا ممکن است در حق من لطفی انجام بدهید؟
در نظرسنجی گفتید که از محصولات و خدمات راضی هستید و قطعا برند مدیر سبز را به دیگران هم پیشنهاد میدهید. خیلی متشکریم!
امکان دارد این تجربهتان را به شکل نظر آنلاین در اختیار دیگران قرار دهید؟ قطعا برای سایر مشتریان ما مفید خواهد بود.
چگونه لینک مستقیم نظر دادن در Google review را بیابیم؟
در عمل نمیتوانید از مشتریان خود بخواهید کسبوکار شما در را گوگل جستجو کنند، آن را بیایند و امتیاز 5 و نظر مثبت به شما بدهند؛ چون گاهی گوگل اطلاعات کسبوکار شمار ا نمایش نمیدهد. البته اگر در Google maps جستجو کنند حتما شما را خواهند یافت.
راه سادهتر و حرفهایتر آن است که لینک مستقیمی بدهید تا مخاطب با کلیک روی آن مستقیما به صفحهای هدایت شود که میتواند نظرش را درباره کسبوکار شما ثبت کند. قراردادن لینک مستقیم نظردهی در گوگل احتمال ثبت نظر را خیلی بیشتر میکند.
یک ابزار فوقالعاده معرفی میکنیم که به کمک آن میتوانید لینک مستقیم نظردهی را تولید کنید. کافی است به آدرس زیر بروید و کسبوکار خود را جستجو کنید. سپس از لینکهایی که تولید میشود استفاده کنید.
https://supple.com.au/tools/google-review-link-generator
نکات بازاریابی عصبی برای درخواست ثبت امتیاز
تحقیقات نشان میدهد که پس از درخواست اول از مشتری، احتمال پاسخدهی او به درخواست دومتان افزایش مییابد. در این مثال، درخواست پاسخدهی به سوالات، درخواست اول است.
واژه «متشکرم» نشانه قدردانی است و نرخ پاسخدهی را افزایش میدهد.
یادآوری اینکه از خدمات شما راضی بودند و قطعا شما را به بقیه پیشنهاد میدهند، با اصل ثبات و تعهد چالدینی مطابق است. بر اساس این اصل ما احساس میکنیم باید کارهایمان را با تعهداتمان همسو کنیم.
اشاره به مفید بودن این نظرات برای سایر مشتریان به افراد نوعدوست انگیزه ثبت نظر میدهد.
« پیشاپیش از توجهتان متشکریم!» یک عبارت دیگر برای ابراز قدردانی است، اما در تحقیقی که درباره نرخ پاسخدهی انجام شده بود، این عبارت ساده بهترین رتبه را کسب کرد.
زبان محاورهای و متن کوتاهی که از زبان شخص خاصی نوشته شده احساس یک درخواست مستقیم و شخصی را در مشتری بهوجود میآورد نه درخواستی کلی و بینامونشان که برای همه ارسال شده است.
خوب است که پس از دریافت نظرات، پیامی برای مشتریان بفرستید و از آنها تشکر کنید. وقتی علاقهمندان برند شما ببینند که با نظرات مثبتشان در کسب وکار شما سهیم هستند، باعث ایجاد اعتماد در آنها و محبوبیت بیشتر شما میشود.
نکته: گوگل پس از ثبت 5 نظر، تعداد ستارههای داده شده به شما را در کنار نام کسبوکارتان نمایش میدهد.
چه نیازی به ساخت اپلیکیشن داریم؟
معرفی سیستم ایمیل مارکتینگ میلرلایت (MailerLite)
6 معیار کلیدی برای بررسی در گوگل آنالیتیکس
13 استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای فروشگاه آنلاین
چند ایده ایمیل وقتی هیچ موضوعی نداریم